Saturday, March 26, 2011

Sulking

Assalamualaikum,

Sulking? What the hell is sulking? Sulking ni dalam English. Dalam maksud bahasa Malaysia sulking ialah merajuk. Merajuk terjadi apabila kemahuan yang memang semahu mahunya mahu tapi tak dapat dilaksanakan atau ditunaikan. Senang cerita, kalau bergaduh dengan pakwe, korang merajuk. Kalau budak kecik tak dapat mainan, dorang akan merajuk hentak hentak kaki. Kalau kawan?

Aku memang disemai dengan naluri tak cepat merajuk sebab mungkin aku dah biasa tak dapat yang aku nak, ingin dan mahu (sadis kan?). So aku agak ralat kalau ada kawan atau member yang merajuk. Sumpah! aku tak reti nak pujuk. Tak reti nak mengayat. Tak tahu nak buat apa sebenarnya. Nak nak kalau dia tak bercakap langsung dengan sesiapa. Sapaan manja di bahu pun dia boleh tepis, avoid eye contact. Memang buntu nak pujuk nak tanya takut tak kena cara. Habis kena marah kalau salah ayat. 


Merajuk secomel ni confirm berderet nak pujuk - Googlestein


Dalam situasi ni aku hanya mampu senyap dan biarkan si merajuk tu dengan perasaan dia sendiri. Biar dia layan perasaan dia. Biar dia pulihkan hati dia sendiri. Bukan aku tak ambil kisah, cuma aku tak tahu macam mana nak pujuk. Dan selalunya merajuk tu akan baik sendiri. Macam kalau orang tu tengah sedih menangis, lagi kita pujuk lagi dia nangis kan? Same goes to sulking. Biarkan si merajuk baik sendiri.

Dapat member yang tak cepat merajuk ni kira bertuah tak? Tak payah susah susah member nak jaga hati sangat. Nak membazir ayaq liuq pujuk kan? Tapi awas! orang yang tak cepat merajuk ni kalau dia merajuk, perghhh! sampai tujuh keturunan susah nak pujuk. Bagi Ferrari sebijik belum tentu dapat pujuk. 


p/s ; Merancang percutian untuk kesekian kalinya. Harap harap plan jadi kali ni, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment