Saturday, May 28, 2011

Karma?

Assalamualaikum,



Entri ni aku tak nak tulis banyak. Baca, fahamkan dan ambil pengajaran darinya ; 



Situasi 1 ;


" Ish, apa lah couple tuh, peluk peluk kat tempat awam, cari bilik lah derr! " getus Nazmi dalam hati sambil buat muka meluat.


Di suatu tempat membeli belah, " Sayang, awak cantiklah hari ni. Sayang awak ketat ketat " kata Nazmi sambil peluk pinggang awek dia dari belakang.




Situasi 2 ;


" Aku paling tak suka perempuan pakai tudung pastu pakai baju lengan pendek macam baby T. Baik tak yah pakai tudung langsung. Buat malu orang bertudung macam kita ni " kata Dayah kepada kawannya, Sumayyah.


" Aku panaslah Mayyah, tu yang aku pakai lengan pendek ni " Dayah memberi jawapan pada soalan Sumayyah sambil gelak innocent.




Situasi 3 ;


" Aku paling pantang orang pantai timur ni, kalau anak aku bawak bakal isteri orang sana, choyyy, tak nak aku. Tak restu. " kata Kiah kepada geng ngumpat dia.


"  Nak kahwin dah anak kau si Shahrul tu, bakal menantu kau tu orang mana? " tanya Bedah. " Orang Kelantan " jawab Kiah dengan muka sugul.




Situasi 4 ;


" Weh, orang lain pun ada awek jugak, tak yah lah time kau nak lepak denga kitorang ni pun nak sms. Baik tak payah ajak lepak. Aku, kalau ada awek nanti, time dengan dia, dengan dia, time dengan member, dengan member lah. " marah Zaim kepada Idris.


" Hoit, kau dengar tak apa aku cakap ni? " pekik Zul kepada Zaim. " Huh? Apa soalan kau tadi? Sorry lah, aku tengah balas sms awek aku nih." jawab Zaim. " Butoh, ajak lepak tapi perangai macam taik! " getus Zul.




Situasi 5


" Aku benci betul dengan orang ketiga dalam sesuatu hubungan tu. Perlu ke nak kacau hak orang lain? Tak faham aku. " protes Hanisah kepada kawannya, Emma.


" Hey Hanisah, kau memang perempuan tak malu kan. Laki aku jugak kau nak kacau! Perempuan jalang. " amuk Sarah kepada bakal madunya, Hanisah.





Takdir Tuhan penuh dengan tanda tanya buat kita semua. Walau apa pun, tarbiahkan diri kita pabila dengar bermacam ragam manusia yang kadangkala tak sedap halwa telinga mendengar. Manusia buat silap sebab kita bukan maksum. Setiap orang ada jalan cerita masing masing. Jangan memperlekehkan jalan cerita orang lain tapi perbetulkan jalan cerita sendiri selagi ada ruang dan waktu. Dan tolong jangan stereotype.


Friendly reminder to myself.




p/s ; Past mistakes are lessons to be learn. Thank you Allah for giving the chance to wake up and realize my mistakes. Alhamdulillah.


#Dialog di atas adalah rekaan semata mata. Tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang sudah meninggal dunia. Kalau ada persamaa sekalipun, ia adalah kebetulan.

3 comments:

  1. Salam

    dalam tak sedar kita pun dalam situasi macam ni

    dan Allah buat begitu supaya kita sedar dan selalu bersangka baik.

    melihat dosa dan aib orang lain lalu hebahkan nampak macam seronok.

    tapi alangkah baiknya menutup aib seseorang sebabnya Allah masih menutup aib kita, apalah hak kita untuk membuka aib orang lain, kn?


    :)

    ReplyDelete
  2. Salam :)

    Sy akui yg kdg2 sy leka. Biasalah manusia tapi harap2 lebih byk berfikir sblum bertutur slps ni.

    Terima kasih atas peringatan anda. :)

    ReplyDelete
  3. sangat setuju with all those situation. if nak cakap dekat orang pun, cermin lah diri sendiri dulu, at least takdelah malu dikemudian hari.

    :)

    nice entry.

    ReplyDelete