Sunday, May 15, 2011

Kosong.

Assalamualaikum,


Lama gilak tak hupdate blog. Berpisat pisat mata ni tapi tangan dan otak degil nak menulis. Busy ngat aih 2 3 minggu ni. Keluar jumpa kawan yang dah lama tak jumpa, beli barang pastu on weekdays kerja. Balik keje terus layan cerita korea yang dah lama terbengkalai tak habis habis tengok. Finally habis jugak semua episod cerita Secret Garden tu. Romantic yet unrealistic. Setakat nak berangan boleh lah kot. Realiti tak seindah fantasi. Cewah~


Untuk pengetahuan kamu kamu semua, setiap kali aku sampai office, first thing aku akan buat selepas on PC adalah bukak website Harian Metro. Setiap kali baca Metro, ada je cerita yang membuatkan aku gerun dengan keadaan dunia sebenar. Okay, maybe cerita cerita kat Metro tu agak hiperbola dari keadaan sebenar ,at least ia cuba nak menyampaikan berita sebaik mungkin.

I have to admit yang berita berita yang aku baca mostly about relationship, tak kisah lah suami/isteri, girlfriend/boyfriend, Tunang or mentua/menantu. Seriously, I was shocked. Setiap kali, ya setiap kali aku baca berita berita macam tu, aku akan geleng kepala, mengucap panjang. Nauzubillahminzaliq. Semoga perkara buruk serta malapetaka dan bencana buruk minta dijauhkan. Ya Allah, lindungi lah keluarga ku, aku, serta orang orang yang aku sayangi dari perkara yang buruk, amin.

Baru baru ni je dah 2 kali aku baca tajuk berita pasal tikam. Satu tu yang melibatkan siswazah UKM dan lagi satu melibatkan Janda anak dua. Innalillah wa Innalillah hi rhojiun. Tergamak kan manusia sekarang sampai macam tu sekali. Tapi kita tak berada di tempat mereka so kita tak tau apa yang mereka rasa pada waktu dan ketika itu. Allah Maha mengetahui segalanya.

Susah nak predict perasaan orang ni. Even kita dah kenal dia 11 tahun bercinta bagai nak rak tapi kita belum  tentu betul betul kenal. Nope, kita tak kan pernah dapat betul betul kenal sebab people change. That's the way it is. Kadang kadang aku tak faham, ada tu lagi dua bulan nak kahwin tiba tiba si lelaki berjumpa perempuan lain dan sanggup putuskan untuk tak teruskan perkahwinan yang dah di rancang tu. Bayangkanlah betapa remuknya hati seorang perempuan yang sedang menghitung hari untuk menjadi yang halal kepada seorang lelaki yang dia sayang. Kecewa satu hal, maruah dia tercalar jugak akibat perbuatan si lelaki.

Tapi itu lagi baik dari kahwin tapi suami curang dengan perempuan lain. Haish. Ntahlah, Aku sendiri bukan dapat predict future aku. Kita sendiri tak dapat predict future kita macam mana kan? Kalau dapat predict, confirm kita semua bahagia dengan lelaki/perempuan yang memang kita dah tahu akan jadi suami/isteri kita. Perkara perkara buruk pun dapat dielakkan.


Allah Maha mengetahui segalanya yang terjadi di langit dan di bumi serta segala isi alam. Apa yang pernah terjadi dan bakal terjadi mengandungi banyak hikmah serta pengajaran untuk dijadikan pedoman dan panduan dalam hidup kita agar kita sentiasa beringat bahawasanya yang kekal itu Allah SWT sahaja. Jangan sesekali mencintai manusia/benda lebih dari mencintai Pencipta serta RasulNya. Setiap perkara harus berpada dan bersederhana.

Ayah kepada Faizal Tahir pernah berkata ;

" Hidup kita ni macam driving. Bila kita tengah drive, kita kena pandang depan dan fokus untuk sampai ke destinasi. Rearview mirror tu kita guna sekali sekala je. Sesekali je kita pandang ke belakang untuk memastikan keadaan belakang sebagai panduan supaya tak kemalangan. Macam tu lah jugak dengan life. Focus ke depan. Benda lepas untuk dijadikan sebagai pengajaran sahaja supaya kita tak leka. "

Sometimes I wish I were a kid again  ; skinned knees are a lot easier to fix than a broken heart


p/s; Entri bercampur campur kali ni. Main hentam tulis apa yang terbuku. LOL.

4 comments:

  1. aku mintak izin copy eh apa bapak faizal tahir cakap tu... t aku kredit kat entri ko eh... thanks.. =)

    ReplyDelete
  2. wokeh. Boleh2. Aku dengar kt Hotfm 30 lastweek when FT jadi artis jemputan.

    ReplyDelete
  3. hidup kita macam driving..
    kalau excident cane ekk?

    nina bobok.
    blogwalking.blogwalker. stalker.

    ReplyDelete
  4. Excident tu mcm experience la kot. Either bad or good. Both :)

    ReplyDelete