Saturday, April 9, 2011

Study.

Assalamualaikum,

Entri kali ni pasal study. Untuk bakal bakal yang akan mengambil exam tak lama lagi. Mesti korang tengah bertungkus lumus nak siapkan assignments last minute lecturer bagi kan? Pastu tidur tak cukup sebab nak study untuk beberapa test yang bagaikan tumbuh selepas hujan.



It's so true, LOL - Tumblr

Time nak dekat final exam ni confirm librabry, McD, penuh dengan students yang nak study dengan member member sebab mengantuk katanya study sorang sorang.



In other word, Stado - Tumblr


Time ni barulah nak buat shortnotes, buat past sem questions dan apa apa lagi yang sepatutnya. Last minute kerja memang sinonim dengan students. Tapi tak semua subjek dan tak semua orang sesuai dengan kerja last minute. Nak nak kalau orang tu jenis cepat serabut dengan kerja banyak banyak sekaligus. So here's some tips for those who easy breezy to get "serabut" for this coming final exam. Erkk? Tips ni untuk siapa siapa pun boleh. Just some idea from me and may vary according to one person to another.


1) Baca untuk faham bukan hafal. # Trend sekarang ni kalau dah last minute hafal je. Uish, tu satu cubaan berani mati kot. Sebab kalau hafal, nanti soalan exam putaq belit sikit confirm korang akan blank. Jangan sesekali hafal. Fahamkan dulu lepas tu hafal keyword.


2) Tidur pada waktu. # According to Michael P. Stryker, P.h.D, researcher at the University of California, San Francisco, " If you reviewed your notes thoroughly until you were tired and then slept, you'd achieve as much "learning" in the brain as if you'd pulled an all-nighter repeating your review of the material ". Otak perlu direhatkan setelah penat berhempas pulas untuk anda. Pada waktu tidur lah otak mengatur balik maklumat maklumat penting. Selalunya waktu 1pagi ke atas, otak akan meng "organize" kan maklumat untuk hari itu serta refresh untuk hari seterusnya. Maka tidurlah anda!


3) Latihan. # Tips ni sesuai untuk subjek yang memerlukan calculation. Memang fail (serius!) kalau tak buat latihan calculation untuk subjek yang majoriti calculation (maths!). Nak lagi faham, lepas belajar satu bab tu try buat past sem questions untuk bab tu. Latihkan diri dengan macam macam jenis soalan. Dengan cara tu jugak anda dapat baca pattern atau trend soalan macam mana selalunya akan keluar untuk bab tersebut.


4) Discussion. # Selalunya lepas baca untuk sesuatu subjek tu, korang tak akan faham sepenuhnya. Nak tambahkan lagi pemahaman korang tu, korang buat discussion dengan member member. Nak lagi faham, minta tolong member yang pandai untuk explain balik kat korang atau korang explain balik kat member. It's actually works to strengthen your memory and more understanding about that certain subject. Tapi make sure korang baca dulu subjek tu so that you'll get the idea what your friend was talking about.


5) Waktu petang. # Jangan membaca pada waktu petang. Gantikan subjek baca kepada subjek calculation pada waktu petang. Aku tak tahu sejauh mana kesahihan yang waktu petang tak boleh membaca, tapi yang pasti aku rasa bebal kalau baca waktu petang.


6) Subuh. # Waktu subuh adalah waktu terbaik untuk anda memulakan mentelaah anda untuk subjek membaca sebab waktu tu otak fresh selepas di "organize" pada waktu tidur anda. Waktu tu, otak tak ada apa apa perkara untuk di proses, so sebelum korang hadamkan otak korang dengan benda benda tak patut, korang masukkan maklumat penting sementara otak tengah fresh tu.


7) Minum air. # Sila minum air dengan banyak. Bukan air paip. Bukan air pepsi. Bukan air teh o (aku suka!) tapi air masak, air suam banyak banyak. Hydration is important to keep your brain working. Makan? Itu memang wajib kot.


8) Muhasabah. # Walau apa jua pekerjaan mulakan dengan Bismillah. Doa penerang hati setiap kali nak study. Jangan tinggal solat dan JANGAN SOLAT SEBAB NAK EXAM!. Buat solat hajat mohon kepda Allah SWT kelapangan dada, kecerdasan otak dan keberkatan ilmu yang kita dah belajar. Mohon restu dari mak ayah untuk doakan anakanda semoga dipermudahkan dalam jawab soalan exam nanti, InsyaAllah. Doa dengan penuh pengharapan serta bertawakal setelah anda sudah berusaha dan berdoa kepada Allah SWT. Sesungguhnya, yang terjadi di langit dan di bumi adalah dengan kekuasaan Allah SWT.


Above all, JANGAN MALAS, KALAU MALAS MEMANG TAK JADI HAPE LAHH! (Garang tak? Haha)


Just some of the tips that I usually do whenever exam is just around the corner. Different people different ways of thinking thereof different ways of studying. So Good luck peeps on your final examination. Do your best! 



p/s ; Renewing my life at the moment. Altering the necessities.

No comments:

Post a Comment